Offentlige ledere – viktige stillinger, vanskelige å velge

22/03/2010 at 09:14 Legg igjen en kommentar

   

En av Aftenpostens mest rutinerte journalister innenfor arbeidslivet, Johnny Gimmestad, kommenterer onsdag 17. mars et ofte glemt, men veldig stort problem: Offentlige ansattes påfallende store misnøye med sine overordnede. 

Manpower har gjennomført undersøkelser som viser at offentlige ansatte i stor grad opplever sine arbeidsoppgaver som både meningsfulle og utfordrende: De føler helt berettiget at deres arbeid er et viktig bidrag til samfunnet.  

Likevel er offentlige ansatte påfallende ofte misfornøyde – og det er ikke lønnsnivået som er viktigst. Ja, offentlige ansatte rapporterer om økende misnøye i en tid hvor utviklingen går motsatt vei i privat sektor. Det er misnøyen med sjefen som er den største. Altfor ofte sier offentlige ansatte at deres sjef ikke evner å inspirere og motivere dem.  

Offentlige sektor står overfor en særskilt utfordring når det gjelder deres ledere. I privat sektor vil en dårlig leder før eller senere skape et problem for bedriften: Når ansatte forsvinner og prestasjonene i markedet uteblir, forsvinner en dårlig leder som oftest i løpet av kort tid. I offentlig sektor er det annerledes: Ansatte har færre alternative arbeidsgivere å velge blant, og veien fra dårlig lederskap til lederskifte er lengre.  

I privat sektor vet man at forskjellen på god og dårlig ledelse kan leses indirekte på bunnlinjen. På samme måte som offentlig sektor sliter med å kvitte seg med dårlige ledere, tror jeg det er vanskeligere enn i privat sektor å belønne gode ledere. Suksess måles ikke like lett i kroner og øre.  

Prisen – i kroner og øre – for dårlige ledere betaler vi både som tjenestebrukere og skattebetalere. Organisasjonene yter mindre både kvalitativt og kvantitativt dersom lederen mangler evnen til å motivere. I verste fall bidrar en dårlig leder mer negativt enn positivt til ansattes prestasjoner. Når offentlige ansatte forsvinner fra sine arbeidsplasser – enten permanent eller midlertidig i sykemeldinger – må det ansettes og opplæres nye.  

Jeg tror at offentlig sektors viktigste grep for å heve kvaliteten på sine ledere er å endre og styrke lederrekrutteringen. Lederkandidatens evne til å lede må komme i første rekke. I andre og tredje rekke må ansiennitet og formelle kvalifikasjoner knyttet til fagområdet komme. Andre ganger ser vi at viktige embeter tildeles personer med synlig politisk erfaring. Dette kan være personer som er gode til å ivareta enkelte aspekter ved organisasjonens eksterne virksomhet, men som kan ha alvorlige slagsider når det gjelder ledelse.  

God ledelse i offentlig sektor er til syvende og sist en av pilarene i vår sosialdemokratiske samfunnsmodell. Derfor trenger vi en profesjonell utvelgelse av lederne, basert på objektive kriterier knyttet til personenes evne til å lede andre mennesker.  

Eilif Solem, adm. direktør i Manpower Professional Executive

Advertisements

Entry filed under: Debatt, Ledelse.

Sen brems i olje og gass Lag interkommunale ingeniørselskaper

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



%d bloggers like this: