Hva har din bedrift gjort for å opprettholde trivsel og motivasjon under finanskrisen?

16/02/2010 at 09:50 Legg igjen en kommentar

One size fit one 

Andreas Iversen, Senior Vice President Nordic, Right Management

 

En undersøkelse som Manpowers datterselskap Right Management Consultants har gjennomført, viser at finanskrisen har tært på medarbeideres motivasjon. Ledere verden over har brukt finanskrisen til å spare kostnader mer enn å bygge ansattes lojalitet på ulike måter. I en tid med et kjølig arbeidsmarked har arbeidsgiverne kunnet gjøre dette uten å frykte at ansatte sier opp. 

Men manglende ledelse har sin pris: Mange ansatte ønsker å skifte jobb straks arbeidsmarkedet blir mer levende enn i dag, viser undersøkelsen. Dette bør arbeidsgiverne nå gjøre alt for å forebygge, for alternativet er dyrt: 

• Ansattes produktivitet og omtanke for bedriften faller drastisk når fokus er å søke nye jobber. 

• Opparbeidet kompetanse spaserer ut døren. Den investeringen du gjorde i personen må nå gjøres på ny i en ny ansatt. 

• Nye ansatte krever som oftest lang opplæring og erfaring før de presterer på samme nivå som dem de erstatter. Det betyr en periode med dårligere prestasjoner enn du var vant til. 

• Det er dyrt å erstatte en ansatt, enten du gjør rekrutteringen selv eller setter den bort. 

• Når en ansatt forsvinner, går det gjerne utover kundenes relasjon til din bedrift. 

Undersøkelsen som Right Management Consultants har gjennomført blant 1000 personer i oktober i fjor, er riktignok gjort i utlandet, men det er ingen grunn til å tro at det samme ikke gjelder i Norge. Også her har finanskrisen krevd at lederne har tenkt mer på kostnader og overlevelse og mindre på vekst og motivasjon. Med lav arbeidsledighet sammenlignet med andre land, vil det kunne gå enda fortere her før vi igjen har et presset arbeidsmarked hvor arbeidstakere har stor valgfrihet. 

Hva har din bedrift gjort for å opprettholde trivsel og motivasjon under finanskrisen? Vi vil gjerne høre fra deg som arbeidsgiver/mellomleder. 

Right Management Consultants gir råd til hvordan bedriften bør innrette seg. (Se rapporten). 

Andreas Iversen, Right Management

Advertisements

Entry filed under: Jobbtips.

Hvordan øke sannsynligheten for å lykkes i jobbintervjuet. Treg likestilling i næringslivet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



%d bloggers like this: