Hvordan øke sannsynligheten for å lykkes i jobbintervjuet.

15/02/2010 at 14:44 Legg igjen en kommentar

   

Thor Bendik Weider, konserndirektør i Manpower

 

 NA 24 hadde nylig en sak om hvordan man ikke får jobben man søker. Som bemanningsbyrå kan det derfor være på sin plass å ta utfordringen og gi noen råd til hvordan man faktisk får jobben – eller i hvert fall øker sannsynligheten.   

Seks punkter før du drar i intervju:   

Hensikten med et intervju er at den du møter skal få tillit til at du kan være rett person til den aktuelle stillingen. Førsteinntrykket;  hva du sier, hvordan du fremstår (ser ut og lukter) og hvordan du ter deg underveis – alt dette bidrar til å skape eller ikke skape tillit. Her er noen tips til hva du skal gjøre:   

1.       Les deg opp på den aktuelle virksomheten! Gå inn på nettsidene til bedriften du skal til og se på hvilke tjenester/produkter de tilbyr, hvem som jobber der, hvor de har kontorer osv. Når informasjonen er så lett tilgjengelig som på internett, forventer arbeidsgiver av en oppegående kandidat (at vedkommende) faktisk viser så pass interesse.   

2.       Tenk gjennom hvorfor du er den rette! Hva er det ved din utdannelse, erfaring og personlige egenskaper som passer  (så)  til stillingen. Ha samtidig et gjennomtenkt forhold til hvordan denne jobben passer inn i din karriere.   

 3.       Orienter deg om nyhetsbildet! Når du møter intervjueren er det greit å bruke nyhetsbildet som en måte å bryte isen. Klarer du samtidig å kommentere noe i nyhetsbildet på en elegant måte som passer til tid og sted (for eksempel relatert til stillingen), viser du sosiale antenner.   

 4.       Møt i tide til intervjuet! Legg inn minst et kvarters margin dersom du må reise til stedet. Ha telefonnummeret til kontaktpersonen med deg, slik at du kan ringe dersom du ser at forsinkelse kan oppstå.   

 5.       Kle deg moderat! Bekledningen har du normalt alt å tape på: Det du har på deg bidrar sjelden til at du får jobben, men det kan bidra til at du ikke får jobben. Kjør safe. I de fleste tilfellene kan du stille med de samme klærne som du vil gjøre på en vanlig arbeidsdag i samme bedrift.   

 6.      Skru av mobiltelefon! Ikke svar på SMS . Hvis du venter en viktig telefon så si fra før intervjuet starter. Har du en viktig avtale og må bryte før tiden, så si også fra om dette før intervjuet istedenfor å bli stresset på tid under intervjuet.   

 7 .     Tenk på den fremtreden.  Vær sikker på at din hygiene ikke vekker oppsikt! Det burde være unødvendig å nevne at sterke lukter (svette, sterk parfyme eller lignende)  ikke egner seg når du skal skape tillit til deg som person.   

 Har du noen flere tips til jobbsøkere, vil vi gjerne høre om dem her!   

 Thor Bendik Weider, konserndirektør Manpower

Advertisements

Entry filed under: Jobbtips.

Forventer vi for mye av våre ledere? Hva har din bedrift gjort for å opprettholde trivsel og motivasjon under finanskrisen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



%d bloggers like this: